İsmail Kırbaş ile Tasarım Yolculuğu [AnaSayfa] İsmail Kırbaş ile Tasarım Yolculuğu [AnaSayfa] İsmail Kırbaş ile Tasarım Yolculuğu [AnaSayfa]
 Site Haritası 
 
Site Map
Ana SayfaYeriniz | Ana Sayfa | Makaleler | Grafik | Grafik Hazırlama Programları | Freehand Genel Bilgiler

Diğer Yazılar
Illustrator Genel Bilgiler
Freehand Genel Bilgiler - 2
Illustrator Araç Kutusu
Illustrator Araç Kutusu -2
Photoshop Araç Kutusu
Photoshop Katmanlar (Layers)
ImageReady Araç Kutusu
Paintshop Pro Araç Kutusu


E-posta Gönderin Yorum Yazın
Güvenlik Kodu:3442Güvenlik Kodu:3442Güvenlik Kodu:3442Güvenlik Kodu:3442




En Son Okunan 10 Makale
  1. Bana Yaratıcılığı Öğretenin 40 yıl kölesi olurum
  2. Fotoğrafçılık
  3. Hangi Meslegi Tercih Edelim?
  4. Grafik Tasarım ve Görsel İletişim Rehberi
  5. Bilgi: Yönetimi, Üretimi Ve Pazarlanması
  6. Web Tasarım Editörleri
  7. Kitle İletişim Dili
  8. 10 Maddede Kullanıcı Odaklı Tasarım
  9. Grafik Tasarımda Tipografi
  10. CSS-P Konumlandırma
 
Freehand Genel Bilgiler>
Yazı Tipi KüçültYazı Tipi BüyütAna SayfaYazıcıdan ÇıkarPDF Belgesi Olarak GörüntüleFavorilerime EkleArkadaşıma Tavsiye EdeceğimRTF (Word Dokümanı) olarak görüntüle

1- Toolbar

Freehand’in çalışma ortamını, ekranın üst tarafında yatay olarak görebileceğiniz Araç Çubukları [Toolbar] ve objeler için dikey olarak konumlanmış değişik değer ve komutları verebileceğiniz Paletler [Palettes] oluşturur.

Bütün pencereleri ekran üzerinde istediğiniz yere konumlandırabilir, sağ üst kenarındaki düğmeden çubuk olarak toparlayabilir, tekrar aynı düğme yardımı ile açabilirsiniz.

Araç çubukları, çalışmanıza hız katan düğmeler içermektedir. Bu çubukları ister kenar köşelerinden tutup sayfa üzerine sürükleyerek yüzer pencereler haline, ister tekrar üst kısma sürükleyip sabit araç çubuğu haline dönüştürebilirsiniz

Bütün Araç Çubuklarına ve Paletlere ulaşmak için Window (Pencereler) menüsünü kullanabilirsiniz.


2- Araç Çubukları Tanımları

Araç Çubukları, menülerden verebileceğiniz çok kullanılan komutları birer düğme olarak üzerinde bulundurur. Bu düğmelere bir kere tıklamanız komutu vermek için yeterlidir.

Araç çubuklarını kendinize göre düzenleyebilirsiniz. Dilediğiniz düğmeyi paletten çıkartıp, farklı bir düğme ekleyebilirsiniz. Freehand 9, hemen hemen tüm menü komutlarını düğme haline dönüştürüp bir kütüphane sayılacak bir düzenek kurarak yeniden düzenlemeyi kullanıcıya bırakmış.

Araç Çubuklarını yeniden düzenlemek

Araç Çubukları üzerindeki düğmeleri yeniden düzenlemek için;

Edit menüsünden veya Window menüsünden Toolbars>Customize komutu verin.

Ekrana Customize Toolbars adlı pencere gelecektir. Pencerenin menü adları bulunan Command bölümünde küçük üçgenleri (pc'de + işareti) tek kere tıklarsanız menü komutlarına ulaşırsınız. Seçtiğiniz menü komutu, Buttons bölümünde işaretlenecektir. İşaretli düğmeyi pencere üzerinden tutup Araç Çubuğunun üzerine veya Araç Pateti üzerine sürükleyip bırakın. Düğmenin sürüklediğiniz yerde kaldığını göreceksiniz.

Araç çubuğu üzerindeki herhangi bir düğmeyi çıkarmak için, Customize penceresi açık durumda iken, araç çubuğu üzerindeki düğmeyi tutup çubuğun dışına doğru sürükleyin.


3- Menü kısayol komutlarını yeniden düzenlemek

Frehand 9, menü kısayollarını da yeniden düzenlemeyi kullanıcı denetimine vermiş. Dilediğiniz gibi bu kısayolları güncelleyebiliyorsunuz.

Bu işlemi yapmak için;

Menüden File>Customize>Shortcuts komutu verin.

Ekrana Customize Shortcuts adlı pencere gelecektir.

Pencerenin menü adları bulunan Command bölümünde küçük üçgenleri (pc'de + işareti) tek kere tıklarsanız menü komutları listesini göreceksiniz.

Kısayol tuşu vereceğiniz menü adını listeden seçin.

Press new shortcut key altındaki bölüme maus ile tek kere tıklayın. Bölgenin etrafı gri çerçeve ile çevrilecek ve aktif duruma geçecektir.

Klavyeden, komut (Command), alt (Option) veya kontrol (kntr) tuşlarından biri veya tümü (bu atama size kalmış, birini, ikisini veya üçünü birden seçebilirsiniz) basılı durumda tutarak istediğiniz bir harfi tuşlayın.

Yeni kısayol adresini belirlemiş oldunuz. Ardından Assign tuşunu onaylarsanız verdiğiniz kısayol Current shortcut keys adlı bölgede belirecektir.

Current shortcut keys bölümünde, belirlemiş olduğunuz yeni menü kısayolunun eski kısayol adresi bulunuyorsa seçip Remove düğmesine onay verip silin.

Command bölümündeki listeden seçili menünün görevini Description bölümünden öğrenebilir. atama yaptığınız yeni kısayol komutu bileşiminin daha önce kullanılmışsa Currently assigned to bölümünde menü adını görürsünüz, daha önce kullanılmamışsa [unasigned] mesajı çıkacaktır.

Bütün kısayol komutlarını kendinize göre kişiselleştirdiniz ve saklamak istiyorsunuz. Keyboard shortcuts setting bölümündeki artı şeklindeki düğmeye tek kere tıklayıp, açılan pencereden kısayollarınıza bir dosya adı vererek, yeniden düzenlediğiniz bu menü komutlarını kaydedebilirsiniz.


4- Paletler ve Kullanımları

Paletler her biri özel bir işleve ait [Çizgi, Dolgulama, Katmanlar gibi] komut ve değişkenleri üstünde toplayan yüzer pencerelerdir.

Pencereler birbirleri içine toplanabilirler.

Pencereleri, tek pencere içinde toplamak için;

Ekranda açık olan bir pencerenin adının yer aldığı sol üst kısma mausla konumlanın ve parmağınızı mausa basılı tutarak ekranda açık olan diğer pencerenin üzerine doğru sürükleyip bırakın. Mausu bıraktığınızda sürüklediğiniz pencere diğer pencerenin içinde yer alacaktır. Pencere isimleri üzerine tıklayıp pencere içinde geçiş yapabilirsiniz.

Bir pencere içindeki birden fazla pencereyi birbirinden ayrı pencere yapmak için;

Pencere ismi üzerine mausla konumlanıp, parmağınızı mausa basılı tutarak dışarıya doğru sürükleyin.

Elinizi maustan çekince sürüklediğiniz pencere ekranda ayrı bir pencere olarak konumlanacaktır.

FreeHand

5- Sayfa üzerinde kullanılacak Ölçü Birimi

Ölçü birimini sayfanızın altında en son yer alan menüden değiştirebilirsiniz. Menü üzerine mausla konumlanıp parmağınızı basılı tutun, açılan menüden istediğiniz ölçü birimini seçin, parmağınızı maustan çekince açmış olduğunuz sayfadaki ölçü birimizi belirlemiş olursunuz. Eğer her yeni sayfa açtığınızda aynı ölçü birimi seçili olarak gelmesini istiyorsanız, bkz Standart Değerler.


6- Cetveller [Rulers]

Cetveller sayfa üzerindeki obje veya objelerinizi elle nereye konumlandıracağınıza yarayan yardımcı araçlardır.

Yatay ve Dikey sayfa kenarı cetvellerini ekranda görmek için View menüsünden Page Rulers komutunu verin.

Sayfanın sıfır noktası sol-alt köşedir.

İstediğinizde yatay ve dikey cetvellerin kesiştiği sol üst köşeye gelip fareyi basılı tutarak sıfır noktasını sayfada herhangi bir yere getirip elimizi maustan çekersek, sayfanın başlangıç noktası -sıfır- (0) artık bu bölge olur.

Sayfa üzerinde sıfır noktasını değiştirme daha çok size transform işlemleri sırasında gereklidir.

Seçili objenize, transform paleti üzerinden döndürme, ayna görüntüsü verme, büyütme-küçütme ve eğim verme işlemleri yaparken sıfır noktasını nereden alacağını belirleyebilirsiniz.

Bkz. Tranform İşlemleri.

Sayfa üzerinde sıfır noktasını değiştirdiniz ve işleminizi yaptınız. Daha sonra eski konumuna yani standart [sol-alt köşe] hale getirmek isterseniz, cetvellerin kesiştiği sol üst noktaya fareyi konumlandırıp çift tıklamanız gerekir.


7- Bilgi Çubuğu [Info Bar]

Bilgi Çubuğu farenizin sayfa üzerindeki konumunu ve yapmakta olduğunuz çizimlerin koordinatlarını gösterir.

Çizim araçları ile yapmış olduğunuz objenizin veya obje üzerinde seçili noktanın sayfa üzerindeki, soldan uzaklık (x) , altan uzaklık (y) koordinatlarını ve en (w) boy (h) bilgilerini anında verir.
Seçili objeniz hakkında bilgileri içeren Info Bar ayrıca objeninizin kilitli olup olmadığını sol üst kısımdaki simge ile gösterir.
Window>Toolbars menüsündeki Info Bar komutunu kullanarak bu çubuğu gizleyip/gösterebilirsiniz.
Artık Info Bar eskisi gibi sabit değil yüzer bir palet haline gelen Info Bar paletini isterseniz araç çubuklarının üzerine doğru sürükleyip sabit bir hale getirebilirsiniz.


8- Görünüm Kipi

Sayfa üzerinde objelere vermiş olduğunuz çizgi kalınlıklarını ve dolgu renklerini görebilmeniz için dosyanız Öngörünüm [Preview] kipinde olmalıdır.

Görüntü kipini sayfanın alt kenarındaki menüden değiştirebilirsiniz.

Bunun yanı sıra sayfa üzerinde resim kullanmışsanız ve resimler birden fazla olmaya başladığında [Preview] kipi sizi ağır çalışma ortamına götürür. Ekran tazelemeyi ve sayfa üzerinde farklı yerlere gidip gelmeyi hızlı ve çabucak yapmak istediğinizde görünüm kipini [Fast Preview] kipine çevirin, böylelikle hızlı çalışma ortamına kavuşursunuz.

Dosyanızın diğer bir görüntü kipi ise

Çizgi Model [Keyline] kipidir.

Çizgi Model [Key Line] ekran görüntüsünün çok karmaşık olduğu durumlarda o dosya üzerinde daha da hızlı çalışmanızı sağlar.

Eğer daha da hızlı çalışma ortamı isterseniz [Fast Keyline] kipine geçin.

Bu görüntü kipleri baskıyı etkilemez. Yani görüntü kipi Çizgi Model olsa bile baskıda bütün çizgi ve dolgu modelleri sorunsuz çıkar.

Flash Anti-alias kipi tüm görüntülenmeyi yumuşak hatlarla yapar.


9- Kılavuz Çizgileri [Guides]

Kılavuz Çizgileri sayfa üzerinde çizime ve hizalamaya rehberlik ederler.

Yatay veya Dikey kılavuz çizgileri cetveller üzerine gelip farenin tuşuna basılı tutup sürükleyerek sayfa üzerine getirebilirsiniz.

İstediğiniz herhangi bir zamanda sayfa üzerinden kaldırmak istediğiniz Kılavuz Çizgisini tutup cetvel üzerine bırakabilirsiniz.

Kılavuz Çizgilerinin rengini değiştirmek için File menüsünden Preferences komutunu verip Category bölümünden Colors seçeneğini işaretleyin. Yan tarafta Guide Color’ın karşısındaki kutucuğa tıklayın karşınıza sistemin kullandığı renk paleti gelecektir, istediğiniz rengi renk dairesi üzerinden seçin ve pencereden onay tuşu ile çıktığınızda seçtiğiniz renk Guide Color’ın karşısında yer alacaktır. Siz tekrar değiştirene kadar program bu rengi kullanır.

Kılavuz çizgileri sayfa üzerinde gözükmüyorsa, görünür hale getirmek için View menüsünden [Guides Show] komutunu verin.

Kılavuz Çizgilerin taşıma ya da çizim sırasında objeleri kendine çekip yapışma özelliği vardır. Bu özelliği devreden çıkartmak ya da aktifleştirmek için View menüsünden Snap to Guides komutunu kullanabilirsiniz.

Bu yapışma uzaklığını, File menüsünden Preferences komutunu verip Category bölümünden General>Snap distance bölümündeki kutucuğu yeni yapışma uzaklığı vererek değiştirebilirsiniz.

Kılavuz Çizgilerini sayfa üzerinde kilitlemek için View menüsünden Guides>Lock komutunu verin.


10- Düzenli Kılavuz Çizgileri Oluşturma

Eğer düzenli ve çoklu kılavuz çizgileri oluşturmak istiyorsanız, View menüsünden Guides komutuna giderek yan tarafta açılan menüden Edit komutunu verin.

Ekrana gelen pencereden Add... düğmesini tıklayın, ekrana Add Guides adında yeni bir iletişim kutusu gelir.

Sayfanızın üzerinde Dikey [Vertical] veya Yatay [Horizontal] olarak konumlanmasını istediğiniz türü belirleyin, Position bölümündeki First hanesine sayfa üzerinde nerede duracağını belirten rakamı yazın ve Add düğmesine onay verin. İlk pencenin sol tarafında yer aldığını gördüğünüz kılavuz çizgisini sayfa üzerinde belirlemek için OK düğmesine basın.

Sayfa üzerindeki kılavuz cizgilerinden herhangi birinin yerini değiştirmek isterseniz,

1- Mausla kılavuz çigisini tutup sayfanın başka bir yerine sürükleyerek yer değiştirebilirsiniz.

2- Mausla kılavuz çizgisinin üzerine konumlanıp çift tıklayın, karşınıza Guides adlı pencere gelecektir.

Pencerenin sol kısmında yer alan kılavuz çizgi tanımının üzerine çift tıklayın veya Edit düğmesini onaylayın. Karşınıza Guide Position adlı pencere çıkacaktır.

Yeni rakamı yazın, OK ile pencereden çıkın, Guides pencerenizde yeni pozisyonunu göreceksiniz. Guides penceresinde OK’i onaylayın.

Sayfa üzerinde kullandığınız tüm kılavuz çizgiler baskıda çıkmazlar.


11- Örgü [Grid]

Eğer sayfanızın bir milimetrik kağıt olmasını istiyorsanız, Grid tanımını yapmanız gerekir. Grid’leri görüntülemek için View menüsünden Grid>Show komutunu verin.

Çizimlerinizin Grid’lere yapışması için View menüsünden Snap to Grid komutunu verin.

Grid aralığını belirlemek için yine View menüsünden Grid>Edit komutunu verin ve çıkan tabloya istediğiniz ölçüyü yazın.


12- Çizim Eksenini Döndürmek

Normal çizim ekseni ’dir. Çizim eksenin açısını Modify menüsündeki Constrain komutuyla değiştirebilirsiniz.

Menüden Modify>Constrain komutu verin, ekrana gelen pencereden vereceğiniz açıyı, rakkam veya manuel olarak belirleyin. OK ile pencereyi kapatın.

Araçlar penceresinden çizim araçlarından herhangi birini seçin ve Sayfa üzerine mausla konumlanıp çizim yapın.

Artık Çizim araçlarınız [Dörtgen, Elips gibi] siz tekrar değiştirene kadar belirlediğiniz açıda çizim yapacaktır.

Eski standarda [0°] dönmek istediğinizde aynı komutla Constrain penceresine ulaşıp değeri 0 yapın.

FreeHand

13- Sayfa Düzeni (FreeHand Defaults)

Freehand 9’de üzerinde çalışma yapacağınız sayfayı File menüsünden New komutunu vererek veya Ana Araç Çubuğu üzerindeki, sol üst bölümdeki ilk düğmeye basarak açarsınız. Program standart değerlerine uygun olarak bir boş sayfa açar.

Freehand 9’in standart değerleri program klasörünün içindeki Freehand Defaults dosyası içinde saklanır ve siz değiştirene kadar o şekilde kalır.


14- Sayfa Düzeni

Eğer bu standart değerleri değiştirmek istiyorsanız, aşağıdaki işlem sırasını izleyin:

Freehand 9 programını açın.

File>New komutunu vererek boş bir sayfa açın.

İsteğiniz bütün ayarları [Sayfa boyutu, Çizgi kalınlığı, Dolgu tipi, ölçü birimi gibi] yapın.

File>Save As komutunu verin.

Ekrana gelen sorgu penceresinden Freehand 9 klasörünün içine girin.

Kaydedeceğiniz dosyanın ismine Freehand Defaults yazın ve pencere üzerindeki Format menüsünden Freehand Template seçeneğini işaretleyin.

Save düğmesine basın karşınıza çıkan soruya Değiştir diyerek yeni dosyanın eski dosya yerine geçmesini sağlayın. Artık Freehand 9 sizin verdiğiniz standart değerlerle açılacaktır.


15- Sayfa Boyutu

Açmış olduğunuz yeni sayfanın boyutlarını belirlemek için Inspector paletindeki Sayfa Tanım düğmesini tıklamanız gerekir.

Eğer Inspector açık değilse Window menüsündeki Inspectors alt menüsüne giderek Document komutunu verin.

Veya Araç Çubuğu üzerindeki düğmeciğini tek kere tıklayın.

Sayfa boyutunuzu Inspector üzerindeki alt tarafta bulunan menü üzerinden tanımlayabilirsiniz.

Burada standart sayfa boyutlarından birini seçebileceğiniz gibi, Custom seçeneği ile özel sayfa boyutu da belirtebilirsiniz.

x sayfanın enini, y ise boyunu göstermektedir.

Menünün yanında görmüş olduğunuz iki düğmeden ilki sayfanın Dikey, ikincisi ise Yatay olmasını sağlar.


16- Sayfa Görüntüsü ve Büyüteç

Ekranda sayfanızı değişik oranlarda görüntüleyebilirsiniz. Bunun için View menüsündeki Magnification alt menüsü kullanılır. Bu menüden görüntü büyüklüğünü yüzde [%] olarak seçebilirsiniz.

En üstte yer alan Fit to Page komutu aktif sayfanızın ekrana tümüyle sığdırılarak görüntülenmesini,

Fit All ise tüm sayfalarınızın ekranda görülecek şekilde küçültülmesini sağlar.

Eğer Fit Selection komutunu verirseniz seçili obje/objeleriniz görüntü olarak ekrana sığdırılır.

Sayfa görüntüsünü büyütüp küçültmek için Araç Kutusundaki Büyüteci de kullanabilirsiniz.

Sayfa görüntüsünü büyütmek için Büyüteç aracını seçip sayfa üzerinde istediğiniz bir noktaya tıklayın.

Eğer küçültme yapmak istiyorsanız Option tuşu basılı iken büyütece tıklayınız.

Sayfa üzerinde belirli bir bölgeyi büyütmek için büyüteci seçip istenilen bölgeyi içine alacak şekilde bir dörtgen çizin, farenin tuşunu bıraktığınızda bu alan ekranı kaplayacak şekilde büyür.

Ayrıca pencerenin sol alt kısmındaki seçenekler tıpkı menü seçenekleri gibi komutları barındırır.

Freehand 9’da istediğiniz bir bölgeyi normal boyutunun 256 katı büyütebilirsiniz. Bu 1 mm’yi ekranda 256 mm olarak görmek demektir.


17- Sayfa üzeri hızlı büyültme

Freehand 9 yeni bir hızlı sayfa büyültme modeli getirmiş. Lokal olarak belirlediğiniz bir bölgeyi hızla büyülterek ekranı kaplamasını sağlıyor.

Bu işlemi yapmak için;

Büyülteç aracını seçin sayfa üzerinde büyülterek ekrana gelmesini istediğiniz bölgeyi belirleyip ekrana büyülterek getirin.

Menüden View>Custom>New komutunu verin.

Ekrana gelen penceredeki Name bölümüne bölge adı verin.

Eğer ikinci bir alan tanımlamak isterseniz tekrar büyülteç aracı ile ikinci bir alanı büyülterek ekrana getirin.

Tekrar menüden View>Custom>New komutunu verin.

Ekrana gelen penceredeki Name bölümüne ikinci bir bölge adı verin.

Sayfanızın iki bölgesini büyütülerek ekrana gelmesini düzenledikten sonra bu bölgelerin herhangi birinin ekrana gelmesi için;

View menüsünden Custom’a ulaşırsanız kaydettiğiniz bölgelerin adlarını göreceksiniz.

Herhangi birini seçerseniz, önceden belirlediğiniz bölge ekrana büyüyerek gelecektir.

Bölgelerden birini Edit etmek isterseniz, View>Custom>Edit komutu verin.

Ekrana açılan Edit View penceresinden değişiklik yapabilirsiniz.


18- Taşma Payları [Bleed]

Bleed sayfanın kenarlarından itibaren dışarı doğru baskı alanının genişlemesini sağlar.

Eğer zeminli ya da taşırmalı bir sayfa hazırlıyorsanız, kesim sırasındaki kaymalar sonucu sayfanızın kenarlarında beyazlıkların çıkmasını engellemek için ilgili alanı birkaç milimetre sayfa dışına taşırmanız gerekir.

Taşırmış olduğunuz bu alanın ve otomatik kesim kroslarının baskıda tam çıkması için Inspector penceresinden Document başlığın altındaki Bleed bölümüne değer girmek zorundasınız.

Girmiş olduğunuz değer sayfanızın sınırlarının dışında ikinci bir dörtgen alan oluşturacaktır.

Soluk çizgili bu alan taşırma payını gösterir, bu alan içindeki bütün objeler baskıda çıkarlar.


19- Yazıcı Çözünürlüğü [Printer Resolution]

Sayfa tanımında belirleyeceğiniz yazıcı çözünürlüğü degrade dolguların ve harmanlanmış [Blend] objelerin geçiş yumuşaklığını etkiler.

Eğer sayfanızdan film çıkışı alacaksanız Printer resolution bölümüne 3000 olarak değer verin.

Eğer bu işlemi tüm çalışmanızı bitirdikten sonra yaparsanız degrade dolguların ve harmanlanmış [Blend] objelerin geçiş yumuşaklığına hiç bir etkisi olmayacaktır. Bu nedenle çalışmanıza başlamadan veya Freehand Defaults dosyası içine bu değeri verirseniz sonraki çalışmalarınızı etkiler.


20- Sayfa Eklemek

Freehand 9 içinde birden fazla sayfa açabilirsiniz. Bunun için Inspector üzerindeki Sayfa Tanım düğmesine gein Options menüsünden Add Pages komutunu verin.

Karşınıza gelen sorgu penceresi kaç sayfa eklemek istediğinizi ve bu sayfaların boyutlarıyla doğrultularını belirtmenize yarar.



Not: Yazılar konusundaki yorumlarınız için lütfen Yorum Yazın bölümümüzü kullanın.

Yazar : Yavuz Osman
Son Güncelleme : 20 Eylül 2006, Çarşamba
Sayfa Sürümü : 4
Okunma Adedi : 11,190
Son Okunma : 2017-07-28 15:00:03
Kaynaklar : http://www.aeystudio.com/sendpage.php?action=print&tut_id=43

Illustrator Genel BilgilerFreehand Genel BilgilerFreehand Genel Bilgiler - 2
© [Site Haritası]
| Makaleler | Seyir Defteri | Kaynaklar | İndirin | İletişim |

RSS dosyasını görmek için tıklayınız. RSS dosyasını görmek için tıklayınız.XML versiyonu için tıklayınız WAP versiyonu için tıklayınız Bu site DyNA İçerik Yönetim Sistemi üzerinde çalışmaktadır.
İsmail KIRBAŞ ile Tasarım Yolculuğu Anasayfa İsmail KIRBAŞ ile Tasarım Yolculuğu Anasayfa İsmail KIRBAŞ ile Tasarım Yolculuğu Anasayfa
ismail kırbaş ile web sitesi tasarimi sitemap ismail kırbaş ile web sitesi tasarimi sitemap
  Sitemizde 8 kişi çevirimiçi | Bugün =115 | Dün =399 | Bu Ay=7,254 | Günlük En Fazla=1,109 tekil ziyaretçi